Jak zacząć? (Ćwiczenie z „Po bandzie, czyli jak napisać potencjalny bestseller”)
Zasady zabawy są proste. Najpierw wybierz sobie:
WYRAZISTE MIEJSCE AKCJI
BOHATERA
PROBLEM BOHATERA
CEL BOHATERA
Następnie napisz jeden, najwyżej dwa AKAPITY, które to wszystko zbiorą w całość (z naciskiem na WYRAZISTE MIEJSCE!).
Pokażę to na przykładzie:
WYRAZISTE MIEJSCE AKCJI: romantyczna, dzika plaża na Costa Brava.
BOHATERKA: Anna, lat 24.
PROBLEM BOHATERKI: samotność.
CEL BOHATERKI: znaleźć miłość, najlepiej w osobie ognistego, ale też delikatnego Hiszpana.
AKAPIT, który to zbiera w całość (z naciskiem na MIEJSCE):
Piasek, na którym Anna rozłożyła ręcznik, był ciemniejszy i bardziej kamienisty niż przy hotelu. Wolała jednak przyjść tutaj, gdzie nie drażnił jej gwar polskich, rosyjskich czy niemieckich rodzin i gdzie nie było rozszczebiotanych zakochanych, wymieniających infantylne, jak to określała, pocałunki. W głębi ducha czuła, że przy hotelowym basenie ona też jest obiektem obserwacji. Że patrzą na nią, samotną i taką wyniosłą, z pogardą, szyderstwem i rozbawieniem. Być może przyjazd tu był błędem, nie chciała tak jednak o tym myśleć. Wolała wyobrażać sobie tajemniczego Hiszpana, który spotyka ją i ulega czarowi, jaki roztacza jej umysł i ciało, sam przy tym czarując i uwodząc ją całym swoim urokiem południowca – cóż by to bowiem była za fatalna przygoda, gdyby tylko jedno z nich uległo tak głębokiej i niepowtarzalnej fascynacji. Jakaś tragiczna historia – a tego Anna wolałaby uniknąć. Niestety, na jawie, w oczach innych turystów, kiedy już na nią zwrócili uwagę, była jedynie kimś, kto nie pasował do tego słońca, tych zielono-błękitnych fal, tego czasu wakacyjnej radości i odprężenia. Dlatego tu przychodziła. W to miejsce dzikie i odosobnione. Tu, na oddalonej o dwa kilometry od hotelu plaży, wolała rozłożyć ręcznik, planując, jak wreszcie spróbuje umówić się z mężczyzną z pokoju 1408. Tu mogła chłonąć spokój i dziwne, nieoczywiste na pierwszy rzut oka piękno całej, żarzącej się w słońcu okolicy. Takiej smutno niewinnej. Z jednym skrzywionym drzewkiem. Z kopcem kamieni i wbitą tuż przy nim tabliczką, której nie miała jeszcze czasu się przyjrzeć.
Zwróć uwagę, o ile więcej musiałem napisać w tym tekście, gdzie koncentrowałem się, by nie stracić z oczu miejsca akcji, niż gdybym koncentrował się tylko na FASCYNUJĄCYM BOHATERZE. Wygląda na to, że samo miejsce domaga się pewnych słów i zdań, kiedy już zaczniesz o nim pisać – i jest to całkowicie naturalne pobudzenie pisarskiej kreatywności. FASCYNUJĄCY BOHATER pojawia się z jakimiś PROBLEMAMI, CELAMI. Ale WYRAZISTE FASCYNUJĄCE MIEJSCE pojawia się z czymś nie mniej cennym: historią. Zauważyłeś na końcu mojego tekstu ten kopiec kamieni z „wbitą tuż przy nim tabliczką, której nie miała jeszcze czasu się przyjrzeć”? Nie wiem, skąd mi się to wzięło. Lecz kiedy już to napisałem, zdałem sobie sprawę, jakie wspaniałe perspektywy kryją się za tym ułamkiem zdania-opisu. Czy tabliczka – co pasowałoby do logiki romansu – dokumentuje czyjąś utraconą w nieszczęśliwym wypadku miłość? Czy Anna spotka mężczyznę przynoszącego kwiaty na ten kopczyk? A może – to mogłoby stać się początkiem horroru lub kryminału – jest to miejsce, którego unikają okoliczni mieszkańcy? Jaka historia kryje się za kopcem z kamieni i tabliczką?
Teraz Twoja kolej.
Tekst nieznacznie zmodyfikowany na potrzeby cyklu PISARZ 24/7. Więcej przykładów do tego ćwiczenia wraz z komentarzem znajdziesz w moim i Joanny Rawskiej poradniku „Po bandzie, czyli jak napisać potencjalny bestseller” (Prószyński Media, Warszawa 2015.)
Uwaga! Ostatnia książka Jakuba Winiarskiego to napisany wspólnie z Piotrem Ibrahimem Kalwasem „Archipelag islam. Czas Koranu, czas zmiany. Rozmowy bez cenzury”.
Książkę można zakupić na stronie wydawnictwa Błękitna Kropka:
http://www.blekitna.pl/tytuly/archipelag-islam/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.