Rzeczy, których nauczył mnie… Rzeczy, których nie nauczył mnie… (Ćwiczenie)
Wszystkie szczęśliwe rodziny są do siebie podobne, każda nieszczęśliwa rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób.
Lew Tołstoj, „Anna Karenina” (przeł. Kazimiera Iłłakowiczówna)
Znalazłem to ćwiczenie w „The Making of a Story. A Norton Guide to Creative Writing” Alice LaPlante i wydało mi się interesujące na tyle, że postanowiłem podać je tu po nieznacznych modyfikacjach. Jego celem jest uzyskanie świeżego i pogłębionego spojrzenia na Twoje, autora pragnącego napisać zabójczy bestseller, relacje rodzinne, przyjacielskie, społecznościowe. Takie pogłębione spojrzenie może pomóc w tworzeniu wiarygodnych, wielowymiarowych postaci. Jak to zrobić?
Etap pierwszy: wybierz osobę z Twojego otoczenia, z przeszłości lub teraźniejszości, ale nie pierwszą z brzegu, lecz taką, o której myślisz, że miała największy wpływ na to, kim obecnie jesteś, jak się zachowujesz i co myślisz. Zwykle będzie to któreś z rodziców, ktoś z rodzeństwa, przyjaciel lub przyjaciółka. Nie musi to być wzór pozytywny, ważne, żeby to naprawdę był ktoś, kto miał na Ciebie wpływ.
Etap drugi: stwórz listę rzeczy, których ta osoba Cię nauczyła. Lista powinna być zatytułowana „Rzeczy, których nauczył/nauczyła mnie [TU WPISZ IMIĘ lub POZYCJĘ W RODZINIE]”, np.: „Rzeczy, których nauczył mnie tata” albo „Rzeczy, których nauczyła mnie ciotka Julia” (to ulubiona lista Mario Vargasa Llosy).
Etap trzeci: stwórz listę rzeczy, których ta osoba Cię NIE nauczyła. Lista powinna być zatytułowana „Rzeczy, których nie nauczył/nauczyła mnie [TU WPISZ IMIĘ lub POZYCJĘ W RODZINIE]”, np.: „Rzeczy, których nie nauczył mnie tata” albo „Rzeczy, których nie nauczyła mnie ciotka Julia”.
Obie listy powinny mieć minimum 10 punktów (górna granica zależy od Ciebie i Twojej pamięci oraz wyobraźni).
Jeżeli widzisz w swoim otoczeniu więcej osób, którym mógłbyś poświęcić takie listy i jesteś przekonany, że doprowadzi Cię to do ciekawych odkryć, nie wahaj się, napisz tyle list pt. „Rzeczy, których nauczył/nauczyła mnie…”, ile uznasz za stosowne. Możesz też wykorzystać tego typu listy przy budowaniu historii Twojego protagonisty/protagonistki, pokazując jego/jej charakter w relacji do postaci mentora lub członków rodziny.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.